reklama

Čo je na Slovensku lepšie ako v Amerike

Odkedy som prišla naspäť na rodnú zem, stále uvažujem nad tým, či to bol správny krok a aké sú konkrétne vyhody pre mňa žiť tu na našom malom Slovensku. Ten prvotný  “culture shock” ma už prešiel.  Po tom všetkom negatívnom na vyrovnanie karmy teraz napíšem, čo sa mi tu páči viac ako v Štátoch,  kde som žila 16 rokov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (337)

1. Cítim sa tu bezpečne

Myslím, že je to aj tým, že sa tu nedajú voľne kúpiť zbrane. Mám taký pocit, že ľudia sú kultúrnejší a nejaké násilné zločiny sú relatívne dosť zriedkavé. Napriklad, nedávno asi o 10. hodine večer som išla domov cez park a všimla som si aj iné ženy so psíkmi. To by som v USA nemohla, a v živote som to tam ani neurobila. Rovnako ísť nočným spojom v San Franciscu a v Bratislave je veľký rozdiel. Ak cestujete v San Franciscu posledným metrom, zaručene vás čaká niečo nepríjemné. Niekto sa tam vyvracia, drogoš bude vykrikovať a keď ste baba, určite vás niekto bude obťažovať. Raz som bola svedkom, ako sa niekto v stanici metra vyzliekol donaha. A keď si tak idem nočným spojom zo starého mesta tu v Bratislave, tak sa len tak usmievam na študentov v náladičke, ktorí sú zábavní a vonkoncom nie nebezpeční.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Komunita

Aj to je tu tak nejak prirodzené. Sme jeden národ a máme jednu dušu. Američania majú spoločné ideológie, ale sú tam úplne odlišné kultúry. Páči sa mi tu aj to, že ľudia žijú viac pokope a generácie sú pomiešané. V Amerike je to skôr tak, že v určitých častiach žijú len rodinky, alebo len študenti alebo len dôchodci, a tu žijeme všetci spolu na jednom mieste.

Američania prichádzajú na ato, že im komunita chýba. Je to krajina zameraná na individualizmus, ale aj tu platí, že všetkého veľa škodí. V poslednych rokoch som v Kalifornii spozorovala rôzne snahy o vytvorenie “umelých” komunít, napriklad take “yoga studio” oslovuje svojich členov ako “family” alebo “community”. Organizuje spoločné podujatia ako pikniky a ďalšie take akcie, ktoré človek normálne robí s rodinou. Keďže táto krajina je veľká, a ľudia sa bežne sťahujú z jedného štátu do druhého, veľakrát rodinu stratia alebo ich vzťah už nie je taký intenzívny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. “Zapadnem”

Nech sa deje, čo sa deje, vždy som v Amerike cudzinec. Tu si síce niekedy pripadám ako na inej planéte, ale keď idem po ulici, všetci vyzeráme podobne, takže naozaj “zapadnem”. Vážim si to hlavne po pobyte v Silicon Valley, kde je veľa ľudí z Ázie. Máte taký zvláštny pocit, keď sa vás všetci pýtajú, prečo ste tu a čo tu robíte. Tu sa ma nikto nič takéc nepýta, lebo sem patrím. Veľakrát sa mi v USA stalo, že sa na mňa pozerali ako na nejakú exotiku. 

4. Sme viac spätí s prírodou

Páči sa mi tu aj to, že ľudia sú dosť úzko spätí s prírodou. Má to aj svoje nevýhody, ako napríklad, že sa nedá zohnať všetka zelenina a ovocie po celý rok, a to mi chýba. Ale zase keď je napr. papriková sezóna, tak vtedy počujem o paprike všetko. Babka varí plnenú paprika, teta mi volá, či nechcem papriku a jedlá z papriky sa objavujú aj na denných menu v reštauráciách. Podobne je to, keď sú husacie hody, alebo slávnosti vinobrania. Ak sa pozrieme spätne do histórie, slávnosti prírody boli vždy prejavom kultúry ľudstva a stali sa pravidelným zvyklosťami a pôsobili priaznivo na človeka. Takéto zvyky a udalosti nám dodávajú pocit istoty, domova a očakávania. Jednoducho, každý rok môžeme čakať to isté. A to je dobrý pocit.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5. Vianoce a iné naše zvyky

Nikde na svete som nezažila také krásne Vianočné sviatky ako tu. Všetci jednoducho robia to isté, život v krajine sa zastaví a môžeš sa staviľ, že na 24. decembra po 17:00 celý národ si sadá k Štedrovečernému stolu. A to spoločné ticho ako keby malo silu sto decibelov. Svetlá sa stlmia, deťom zažiaria očká v očakávaní zázraku. Pre mňa sú Vianočné sviatky to najkrajšie, čo existuje. Jedna babka nám do telefónu zvykla po maďarsky spievať “Pasztorok, pasztorok” a aj keď neviem po maďarsky, tá pesnička je navždy vo mne zakorenená ako súčasť Vianoc.

Môžeme byť právom hrdí na naše kultúrne ľudové dedičstvo a bohatstvo. Máme naozaj krásny folklór, a unikátne zvyky, či už veľkonočné, fašiangové alebo iné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

6. Lokalita

Máme super lokalitu, sme fakt vzdialení odd celej Európy len pár hodín. Do Paríža ani nie tri hodiny, do Chorvátska sa dá ísť autom, Alpy máme za rohom a do Ruska je to tiež len na skok. A dnes s dajú kúpiť aj lacné, takže sa naozaj rýchle a lacno dostaneme, kde len chceme.

7. Inteligencia aj zručnosť

Raz som sa rozišla s jedným Američanom preto, lebo ma úplne znechutilo, že nevedel ani kladivo chytiť do ruky a zabiť jeden klinec. Naši muži, sú veľmi zruční, vedia stavať, opravovať autá, a veľmi veľa ďalších vecí v porovnaní s Američanmi, ktorí len platia a iní im to urobia. U nás sú aj skupiny veľmi intelektuálnych ľudí a my Slováci máme vzťah aj k umeniu, aj k ľudovej tvorbe, aj k manuálnej práci.

8. Náš prezident je sympaťák

KONEČNE máme v politike niekoho, kto je v obraze a chápe Slovensko aj zvonku. Pán prezident podporuje startupy, a wow, aké by to bolo super, keby sa Bratislava stala Európskym Sillicon Valley. Myslím, že nás dobre reprezentuje a je populárny aj v Čechách, kde minule zožal veľký potlesk, komunikuje cez FB, je moderny. Páči sa mi, ako jednoducho išiel za tým, čo chcel a z ničoho nič sa stal prezidentom. Len preto, lebo chcel. Takáto mentalita je tak trochu americká: “Go and live your dreams!” A vôbec nevadí, že tento sen sa žije tu, na Slovensku!

Tymto sa lúčim, prosím, napíšte, čo je ešte u nás super! Myslím si, že máme na to, aby sme boli super krajina. 

Daniela Husarova

Daniela Husarova

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Po sestnastich rokoch zivota stravenych v USA som sa vratila na Slovensko. Tento odstup mi umoznuje pozriet sa na tuto krajinu inak a budem pisat o tom co v tomto akvariu ja zvonka vidim. Som graficka dizajnerka, ktora rada cestuje, pise, cvici jogu, spoznava nove kultury a hlavne si vsima ten rozmanity svet co je vsade tak "inaksie isty." Rada sa podelim o svoje skusenosti ktore na tejto ceste ziskavam.----I returned to my home country Slovakia, after sixteen years living in the United States. Having this unique point of view allows me to see things from outside of a fish tank I will be writing about everything I see in your world that is so similarly different and will also be sharing me experiences on this journey.About me:I am a graphic designer who likes writing, art, yoga and traveling. Basically I am interested in this thing called life.www.danielahusarova.comtwitter.com/DHusarova Zoznam autorových rubrík:  Aj to je SlovenskoSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu